mavara
mavara
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, توسط mansour |

مکانیسم مغز در هنگام خواب

 مطالعاتی که با تحریک الکتریکی تشکل شبکه ای ( فورماسیون شبکه ای ) صورت گرفته اند شاید حائز اهمیت باشد .
 دانشمندان نشان داده اند که در اثر تحریک الکتریکی ساختار شبکه ای در مورد گربه های بیهوش شده ، آثار بیداری طولانی در منحنی های الکتروآنسفالوگرافی ( منحنی دستگاه گیرنده علائم الکتریکی مغز ) مشاهده می شود . مدل فعالیت که بر مبنای این آزمایش ها شکل گرفت حاکی از آن بود که ، حفظ بیداری و هشیاری در اثر فعالیت پیوسته نورون های مربوطه که به تالاموس ( بخشی از مغز واقع در زیر مخ که ایستگاه تکرار کننده بوده و وظیفه هماهنگ سازی را نیز بر عهده دارد ) و قشر مخ ( بافت بیرونی مخ که حاوی تعداد انبوهی از بدنه یاخته های عصبی و سیناپسها است ) علایم ورودی می فرستد صورت می پذیرد . نرسیدن این محرک ها از تشکل شبکه ای باعث خواب می شود .


 از دید روانشناسان و بیولوژیست ها ، خواب دارای اسرار گوناگونی است که بسیاری از آن هنوز ناشناخته و مجهول باقی مانده است . از جمله مسائلی که در مورد رویاها و خواب ها گفته اند این است که خواب برای تجدید قوا ضرورت حیاتی ندارد زیرا عده ای با یک ربع ساعت در شبانه روز خستگی خود را در می آورند . پس هر چه خواب را دقیقتر بررسی کنیم پیچیده تر و مرموزتر می شود .


 خواب به مراحلی تقسیم می شود که در هر مرحله از آن فعل و انفعالات خاصی صورت می گیرد . به عنوان مثال در مرحله ی سوم خواب اسیدی تولید می شود که بعضی از بیماری های معده ای با آن درمان می شوند . یا در مرحله چهارم خواب هورمون رشد ظاهر می شود و شاید بیجا نباشد که می گویند : کودکان در مرحله ی کودکی نیاز به خواب فراوانی دارند و رشد آنان در خواب های طولانی است و به ترتیب زمانی که کودک پا به سنین نوجوانی و جوانی می گذارد از ساعات خواب او کاسته می شود . همچنین خواب در هضم غذا و استراحت دستگاه عصبی بدن بسیار موثر است .//

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: